Machtsstrijd bij het eten…

Mijn kind eet zo slecht…

‘Pannenkoeken, frietjes, boterhammen, yoghurt, vissticks, kaas of worst en soms met hangen en wurgen een stukje komkommer’… De moeder tegenover me somt een kort lijstje op wat haar zoon eet. ‘Voor de rest krijgen we er haast niks in! Wat ik ook doe’. Verzucht ze me. Wat kan ik er aan doen?

De maaltijd wordt gemakkelijk een punt van strijd tussen ouder en kind. Als ouder willen we graag dat ons kind gezond is en dus goed eet en goed groeit. Alleen het lastige is dat eten zich niet laat dwingen en dat beseffen ouders en kinderen zich vaak heel goed. Je staat als ouder machteloos. Je kan inderdaad van alles verzinnen (beloningen, straffen, gezellige afbeeldingen maken, soep, groenteverstoppertje, wat dan ook) maar het kind bepaalt zelf of het wil eten of niet.

 

 

Wat is er aan de hand?

In veel gevallen is er in dergelijke gevallen sprake van een machtsstrijd. Een kind voelt al vanaf een hele jonge leeftijd aan, (vaak onbewust) dat het zijn ouders kan raken met wel of niet eten. Ouders gaan hele interessante dingen doen als je weigert. ‘Eens uitproberen wat er gebeurt als ik… ‘, lijkt een kind soms te denken. En als de ouder dan reageert: ‘BINGO!’. ‘Dit is leuk!’ Lijken ze te denken. Kijkend met van die glinsterende uitdagende oogjes. ‘Nu gaat er wat gebeuren….’

 

 

Hoe ga je hier mee om?

  1. Allereerst is er het besef dat je inderdaad machteloos staat tegenover je kind als het niet wil eten. Dit gevoel is er, daar heb je het mee te doen. Voel dit gevoel als het opkomt en onderzoek waar je dit gevoel aan kunt herkennen. (Irritatie, frustratie, boosheid of gedachtes als: ‘Daar gaan we weer’ et cetera). Als je het kan herkennen kan je namelijk vervolgens ook een keuze maken wat je met dit gevoel wil. Je kunt het ook loslaten.
  2. Geef je kind vertrouwen en zelfbeschikkingsrecht met betrekking tot eten. Bijvoorbeeld door uit te spreken: ‘Jij voelt of en hoeveel honger je hebt. Eet maar van je bord waar je zin in hebt’. Laat het voor de rest los. Vertrouw je kind dat het eet wat het nodig heeft. Als de machtsstrijd voorbij is, is dit in de meeste gevallen namelijk ook zo.
  3. Maak het gezellig aan tafel en schenk geen directe aandacht aan hoeveel en of een kind eet. Stel vragen over de dag van je kind, vertel over je eigen ervaringen of hou het gewoon rustig, net wat jullie prettig vinden. Zo nodig kan je vrijblijvend even helpen herinneren dat er eten op het bord ligt. Maar let er op dat je er geen druk op legt, geen verwachtingen hebt.
  4. Neem de tijd voor een maaltijd, maar maak het ook weer niet overbodig lang. De tijd die je zelf nodig hebt voor je maaltijd is vaak iets korter dan de tijd die een kind nodig heeft. Maar als je kind niet echt meer eet, vraag het dan of het klaar is met eten. Zo ja, sluit de maaltijd af of vertel wijzend op de klok wanneer je dat gaat doen.
  5. Bij zoiets als het gooien met bestek of eten op de grond: Reageer op de achterliggende boodschap van het kind in plaats van op het directe gedrag. Bijvoorbeeld: ‘Oh heb je je vork niet meer nodig?’ – ‘Ben je klaar met eten?’ – ‘Hoef je dat stukje brood niet meer?’. En geef zo mogelijk alternatieven als: ‘Laat het maar liggen op je bord’ of ‘geef ze maar aan mij als je geen olijven wil’ Je kunt best kort en duidelijk zijn: ‘Nee niet gooien. Laat maar liggen’.

 

Behalve een machtsstrijd kunnen er ook andere oorzaken een rol spelen als een kind niet wil eten. Bijvoorbeeld gevoelig voor de smaak, (over)vermoeidheid, teveel afleiding tijdens de maaltijd, een onverwerkte ervaring of gevoel uit het verleden, teveel indrukken die eerst nog verteerd moeten worden, een allergie, spijsverteringsproblemen, noem maar op. Ieder kind en iedere situatie is weer anders. Dit zijn in elk geval vast een paar tips om mee te beginnen.

 

 

Wat nu?

Wil je hulp of begeleiding in jullie eigen situatie? Meer of vaker inspiratie, tips of uitwisseling over de opvoeding?

 

Laat kinderen weer stralen en ouders genieten. Dat het opvoeden en opgroeien weer leuk kan zijn…

 

Andere artikels over dit onderwerp: